Relax

Er du ofte stresset?
Her er noen tips som kanskje får deg til å slappe mer av..


Hobby. Vend oppmerksomheten din mot en hobby. Da vil du få fokuset over på noe annet. Det kan være alt fra et tegnekurs til arbeid i en frivillig organisasjon.

Drikk vann. Er du stressa høres det kanskje mer fristende ut med et stort glass vin enn et glass vann. Men det er svært viktig at du drikker vann. For er du dehydrert kan du bli søvnig - som gjør det vanskelig å takle stressende situasjoner.

Sunt kosthold. Er du stressa er det naturlig å få mer lyst på mat, og særlig fast food. Men selv om raske karbohydrater vil gi deg et raskt insulinkick, så blir du fort trøtt og slapp igjen. Sats heller på et sunt og regelmessig kosthold. Et stabilt blodsukker kan redusere stressnivået ditt.

Massasje. Avslapping er nøkkelordet for å redusere stress, så det er bare å finne fram stearinlys og massasjeoljen. Massasje roer kroppen, avspenner muskler og øker blodsirkulasjonen. Dessuten kan massasje fra din kjære få deg til å sovne fortere.

Meditasjon. Mange leger mener at meditasjon er den beste måten å takle stress på. Det viser seg at 15 minutter med meditasjon kan gi dypere ro enn en time søvn. Å begynne dagen med en to-minutter lang meditasjonsøkt kan også være bra. Sitt med rak rygg og repeter ett ord i hodet ditt. Da stopper du å tenke. Lær deg å meditere her.


Sex. Om du ikke allerede visste det så kan sex gjøre deg mindre stressa. Du kan få ut mye sinne, aggresjon og dårlig energi, som er forbundet med stress. Er du i et fast forhold er det en ytterligere bonus, og det blir enda lettere å takle stress.

Søvn. Er du stressa er det viktig å ikke føle seg trøtt. Søvnmangel får en stor påvirkning på hele dagen din, og problemer kan virke mer alvorlige enn de egentlig er. Har du søvnproblemer kan det være fordi du er stressa. Prøv å ta deg en lur midt på dagen, tren og spis sunt.

Trening. Det er viktig å kombinere en stresset hverdag med trening. Trening øker blant annet blodsirkulasjonen i kroppen og åpner lungene slik at du får mer oksygen. Dessuten vil kroppen produsere mer endorfiner - kroppens egne morfiner. Her får du noen enkle treningstips.

Terapi. Noen ganger kan det hjelpe å prate med en terapeut eller en coach. De kan gi råd på hvordan du kan slappe av og foreller deg hvordan du kan få et mer positivt syn på situasjonen du er i.

(vg.no)

Hva med noen frigjørende yogaøvelser?



2 kommentarer

Stine marie

05.02.2010 kl.18:09

dette skal jeg teste ut

kanskje ikka alt men noe =)

LiNii

06.02.2010 kl.15:25

Hehe :)

Skriv en ny kommentar

LiNii Peachinii

LiNii Peachinii

25, Vefsn

Hi ya'll :)

leser denne bloggen NÅ
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits